Södra Halland 28 juni 2017

Den 28 juni var vi 54 resenärer som satte oss i bussen för att göra säsongens sista resa till Södra Halland. Dan var vår chaufför även på denna resa och Peter Börjesson var vår guide så en bättre start kunde vi inte få.

Första stoppet gjordes på Heagårds Skafferis Café där det stod upp-dukat en god ost/skinkfralla samt kaffe i en mycket trevlig miljö. Vi hann också med ett besök i en av affärerna. Därefter for vi till Hallands Auktionsverk för visning. Där välkomnades vi  med ett glas
bubbel och fick en föreläsning. Auktionsverket hade fått in två stora dödsbon varför det fanns mycket att titta på.

Lunch intogs på Hotell Tylösand, som hade dukat upp en välfylld buffé. Härefter begav vi oss till S:t Olofs kapell och fick en mycket intressant guidning om kapellets tillkomst. S:t Olofs kapell var ur-sprungligen en kyrka i Lidhult (1721) där den revs och inventarierna auktionerades ut till olika personer. Långt senare (1931) fick en museiintendent Erik Salvén höra talas om den märkliga historien och hade han som mål att klenoden skulle återställas. Efter idogt arbete återuppstod 1950 Lidhults gamla kyrka, nu som S:t Olofs kapell i
Tylösand. Platsen där kapellet nu står är en f.d. tennisplan. Kapellet är väl värt ett besök.

Denna resa avslutades med en stadsrundtur i Laholm där vi kunde se fina statyer, ett litet fint torg omgivet av vackra gamla hus och njuta av en glass.

Vid 19.30-tiden var vi åter i Varberg.

Vid pennan: Lena Kolbeck

VÅRRESA TILL LUND 18 MAJ

På årets soligaste och varmaste dag var vi 58 stycken som reste till Lund. Bussen kördes av den trevlige chauffören Dan, som vid sin sida hade den alltid eminente guiden Peter Börjesson, vilken under-höll oss under resans gång med historia om Lund och anekdoter. Efter morgonfika på Erikslund reste vi mot Lund. På grund av en trafikolycka ändrades resvägen och kom vi istället att köra genom Helsingborg, Rydebäck, Glumslöv och Landskrona innan vi kom fram till Lund, en mycket vacker resväg som verkade uppskattas av alla.

Väl framme i Lund välkomnade klockspelet oss klockan 12. Vi be-sökte därefter Kulturen med sina mycket gamla hus samt Lunds Domkyrka. I domkyrkans krypta kunde vi bl.a. se klockaresonen från Lindbergs socken i Halland, Birger Gunnersens sarkofag. Gunnersen var ärkebiskop i Lund fram till sin död 1519. Även jätten Finn fanns på plats i kryptan.

Härefter intogs lunch på anrika Grand Hotel. Efter lunchen gick vi till Botaniska, som visade sig i all sin prakt. Många glada studenter tog igen sig på gräsmattorna efter vad man kan gissa en lyckad ten-tamen på morgonen. Sista besöket gjordes på fantastiska Skissernas Museum.

Lund hade för övrigt så många gamla, vackra byggnader att man gärna återvänder.

Klockan 18.30 lämnade vi Lund och var vi Varberg vid 21-tiden.

Vid pennan: Lena Kolbeck

SUGAR PÅ MALMÖ NÖJESTeATER

Lördagen den 18 mars 2017 lämnade vi ett regnigt Varberg på morgonen för att resa till Malmö och se musikalen Sugar - I hetaste laget. Vid lunchtid ankom vi till Malmö där vi hade egen tid i ett par timmar. Även där var vädrets makter inte på vår sida men humöret var ändå på topp när vi samlades för att sätta oss till bords på Nöjesteatern och inta en uppdukad buffé, som smakade mycket gott. Klockan 15 intog vi våra platser i teatersalongen och föreställningen började. Många goda skratt hördes i teatersalongen. Föreställningen avslutades med publikens stående ovationer till Marianne Mörck, Sven Melander, Adde Malmberg, Birgitta Rydberg m.fl., som i sin tur tackade  genom att applådera publiken. Våra resenärer verkade mycket glada och nöjda med dagen när vi ankom till Varberg vid 20-tiden.